duminică, 2 septembrie 2007

Mesajul Majestatii Sale Regele Mihai I al Romaniei adresat Bisericii Ortodoxe Romane



Incepand din secolul al XIX-lea, Biserica si regalitatea au parcurs un drum comun, alaturi de poporul roman. Autocefalia, care a venit la patru ani dupa ce Regele Carol I a declarat Romania stat independent si suveran, ca si patriarhatul, consfintit la trei ani dupa incoronarea de la Alba-Iulia a bunicilor mei, Ferdinand si Maria, sunt momente vitale ale destinului nostru. Carol I si Ferdinand erau catolici, iar Maria protestanta. Aceasta nu i-a impiedicat sa scrie cea mai insemnata pagina din istoria moderna a Romaniei.
Biserica Ortodoxa romana a traversat in ultimul secol, alaturi de natiune si de institutiile ei fundamentale, un drum greu. A fost un timp pe care l-am cunoscut bine, fiind martorul lui direct. Cei cinci patriarhi romani, al caror contemporan am fost, reprezinta lideri importanti ai Romaniei. Miron, Nicodim, Justinian, Justin si Teoctist au avut destine complicate, au trecut prin greutati, nedreptati si situatii imposibile, ca intreaga natiune romana si ca intreg continentul.
De aici izvoraste ecumenismul pe care il gazduim cu bucurie si cu mandrie la Sibiu, in anul 2007: din patimirile noastre comune, pe continentul european, in ultima suta de ani. Desi despartiti pentru o jumatate de secol de Cortina de Fier, cu totii am cunoscut salbaticia, nerusinarea, abuzul, minciuna si faradelegea.
Astazi, lumea transatlantica se bucura de binefacerile unui sistem care impleteste prosperitatea cu libertatile si democratia. Sunt bunuri de pret, care aduc stabilitate, progres si conectare. Dar, pentru ca inteligenta sa devina intelepciune, pentru ca stabilitatea sa devina statornicie, pentru ca echilibrul sa devina durabil este nevoie, in completare, de alte valori binecuvantate: generozitatea, responsabilitatea, loialitatea si credinta. Fara aceste valori, nescrise in vreo constitutie, nu poate exista viitor demn pentru Europa.
Lumea de astazi are nevoie de institutii datatoare de mandrie, care sa inspire morala, incredere si bun-simt.
Biserica Ortodoxa romana are in continuare un loc unic si fundamental in societatea romaneasca. Nevoia romanilor sa se intalneasca in institutia bisericii este hranita de continua ei existenta de secole. Mai ales in acest colt de lume traditia si continuitatea sunt bunuri de pret, iar in anumite momente istorice - singurele bunuri pe care putem conta.
Legatura dintre biserica si regalitate este deasupra cuvintelor, asezata undeva sus, alaturi de soarta noastra. Nici o alta institutie nu este mai aproape de biserica, asa cum este institutia Coroanei.
Sunt bucuros ca Adunarea europeana ecumenica are loc la Sibiu, in toamna acestui an. Este momentul de inceput institutional european al Romaniei si momentul unui nou inceput pentru Biserica noastra, care va avea curand un nou pastor. Fie ca aceasta clipa sa fie inspirata, iar energiile vitale ale continentului sa fie izvorul binelui si al armoniei !
Asa sa ne ajute Dumnezeu!
Mihai R
2.09.2007

Pentagon ‘three-day blitz’ plan for Iran


Sarah Baxter, Washington
THE Pentagon has drawn up plans for massive airstrikes against 1,200 targets in Iran, designed to annihilate the Iranians’ military capability in three days, according to a national security expert.
Alexis Debat, director of terrorism and national security at the Nixon Center, said last week that US military planners were not preparing for "pinprick strikes" against Iran’s nuclear facilities. "They’re about taking out the entire Iranian military," he said.
Debat was speaking at a meeting organised by The National Interest, a conservative foreign policy journal. He told The Sunday Times that the US military had concluded: "Whether you go for pinprick strikes or all-out military action, the reaction from the Iranians will be the same." It was, he added, a "very legitimate strategic calculus".
President George Bush intensified the rhetoric against Iran last week, accusing Tehran of putting the Middle East "under the shadow of a nuclear holocaust". He warned that the US and its allies would confront Iran "before it is too late".
One Washington source said the "temperature was rising" inside the administration. Bush was "sending a message to a number of audiences", he said ? to the Iranians and to members of the United Nations security council who are trying to weaken a tough third resolution on sanctions against Iran for flouting a UN ban on uranium enrichment.
The International Atomic Energy Agency (IAEA) last week reported "significant" cooperation with Iran over its nuclear programme and said that uranium enrichment had slowed. Tehran has promised to answer most questions from the agency by November, but Washington fears it is stalling to prevent further sanctions. Iran continues to maintain it is merely developing civilian nuclear power.
Bush is committed for now to the diplomatic route but thinks Iran is moving towards acquiring a nuclear weapon. According to one well placed source, Washington believes it would be prudent to use rapid, overwhelming force, should military action become necessary.
Israel, which has warned it will not allow Iran to acquire nuclear weapons, has made its own preparations for airstrikes and is said to be ready to attack if the Americans back down.
Alireza Jafarzadeh, a spokesman for the National Council of Resistance of Iran, which uncovered the existence of Iran’s uranium enrichment plant at Natanz, said the IAEA was being strung along. "A number of nuclear sites have not even been visited by the IAEA," he said. "They’re giving a clean bill of health to a regime that is known to have practised deception."
Mahmoud Ahmadinejad, the Iranian president, irritated the Bush administration last week by vowing to fill a "power vacuum" in Iraq. But Washington believes Iran is already fighting a proxy war with the Americans in Iraq.
The Institute for the Study of War last week released a report by Kimberly Kagan that explicitly uses the term "proxy war" and claims that with the Sunni insurgency and Al-Qaeda in Iraq "increasingly under control", Iranian intervention is the "next major problem the coalition must tackle".
Bush noted that the number of attacks on US bases and troops by Iranian-supplied munitions had increased in recent months ? "despite pledges by Iran to help stabilise the security situation in Iraq".
It explains, in part, his lack of faith in diplomacy with the Iranians. But Debat believes the Pentagon’s plans for military action involve the use of so much force that they are unlikely to be used and would seriously stretch resources in Afghanistan and Iraq.
(The Sunday Times, September 2, 2007)

Furor over artwork: Burqa-clad Virgin Mary, Jesus morphing into Osama bin Laden






"Bearded Orientals, Making the Empire Cross," a lenticular image with a portrait of Jesus Christ that transforms into a portrait of Osama bin Laden, is one of several pieces that has drawn controversy to the $15,000 Blake Prize for Religious Art in Australia.
The Jesus-Osama piece, along with a statue of the Virgin Mary wearing a burqa, has fueled a fierce debate Down Under. (Here's a photo of the portraits.)

"If the work is perceived by some people as not having artistic merit, then that is their right to think however they like about the piece," artist Priscilla Bracks says according to ABC News of Australia. "But I just ask people to think about it a little bit more deeply because it is a very loaded work which means that there are so many different meanings."
She says some see juxtaposition of good and evil. Others see a commentary on the deification of bin Laden in parts of the Muslim world. It "concerned the relationship between contemporary popular culture and the future we (for better or worse) create," she tells The Daily Telegraph .
Interesting fact: Neither of these pieces actually won the prize. An aboriginal artist won for her depiction of the Stations of the Cross. Despite that, the runners-up are attracting more attention than the winner. Here's a sampling of what critics see:
♦ "The choice of such artwork is gratuitously offensive to the religious beliefs of many Australians," Prime Minister John Howard said in News Ltd newspapers.
♦ "Jesus brought a message of love and forgiveness that has nothing to do with terrorism," ACL spokeswoman Glynis Quinlan said. "It's a concerning thing to Christians to have Jesus and Osama bin Laden as part of the one artwork.
♦ Ikebal Patel, head of the Australian Federation of Islamic Councils, says the statue isn't offensive. "So [Mary wearing a burqa is] no different to how our mothers and sisters are expected to be modest in their dressing," he tells the Sydney Morning Herald. The Osama-Jesus piece is a different story. "You have a revered prophet of Islam being equated to somebody like Osama bin Laden," Patel says. "Also in Islam, we don't have any paintings or drawings depicting any of our prophets, so I find it quite offensive."
(USA Today)

Noaptea spirituală a Maicii Tereza



La zece ani de la moartea Maicii Tereza de Calcutta, va fi publicată, în luna septembrie, o culegere de scrisori pe care Fericita le-a scris despre lunga şi profunda ariditate spirituală pe care a traversat-o. Cartea, intitulată "Come be my light" ("Fii lumina mea") a fost îngrijită de pr. Brian Kolodiejchuk, postulatorul cauzei de canonizare a călugăriţei. Părintele capucin Raniero Cantalamessa, predicator al Casei pontificale, intervievat de redacţia centrală a Radio Vatican, explică la ce se referă perioada de "noapte obscură a spiritului" trăită de această sfântă a carităţii.
"Este un aspect foarte cunoscut în tradiţia creştină. Poate părea nou, inedit în forma trăită de Maica Tereza pentru că, în timp ce `noaptea întunecoasă a spiritului` trăită de Sfântul Ioan al Crucii este un timp pregătitor al unei etape definitive şi care este numită perioadă `ce uneşte`, pentru Maica Tereza pare să fi fost o stare constantă, începând cu un anumit moment al existenţei sale, de când a început marea operă a carităţii şi până la sfârşitul vieţii. În opinia mea, prelungirea acestei aşa-numite `nopţi` are o semnificaţie pentru noi, în prezent. Cred că Maica Tereza este sfânta erei mediatice, pentru că această `noapte a spiritului` a protejat-o de riscul de a deveni o victimă a mass-mediei, în sensul exaltării de sine. Întocmai cum mărturisea ea însăşi, în faţa marilor onoruri şi a entuziasmului presei nu simţea nimic, pentru că trăia acel gol interior. Trăia, aşadar, într-un fel de `carcasă de azbest`, pentru a putea traversa era mediatică".
În materialul publicat pe situl radio Vatican este citat un fragment dintr-o scrisoare a Maicii Tereza: "În sufletul meu, multă contradicţie: un dor profund de Dumnezeu, atât de profund încât creează suferinţă; o suferinţă continuă şi, împreună cu aceasta, sentimentul de a nu fi dorită de Dumnezeu, de a fi golită în interior, fără credinţă, fără iubire, fără zel"... "Cerul" - afirma Maica Tereza - "nu înseamnă nimic pentru mine: îmi pare un loc gol!" "Vedeţi, tocmai această suferinţă crâncenă", a explicat pr. Cantalamessa, "ce a dus la acest vid de Dumnezeu, este semnul unui fenomen pozitiv. Suntem în faţa unei prezenţe-absenţe: Dumnezeu este prezent dar nu este experimentat. Maica Tereza putea sta ore întregi în faţa Preasfântului Sacrament - potrivit mărturiilor persoanelor care o descriu ca fiind ca răpită în timpul adoraţiei - şi ne putem imagina condiţiile în care se afla, martiriul pe care-l trăia. Căci este un adevărat martiriu pentru cine nu-l simte pe Dumnezeu, şi trăieşte acel gol sufletesc, să stea timp de ore, nemişcat, în faţa Preasfântului Sacrament. Este ca şi cum ai sta în mijlocul flăcărilor".
"E straniu că cineva se poate uimi de aceste scrieri ale Maicii Tereza sau că-şi poate imagina că acestea ar putea scandaliza lumea. În ce mă priveşte, aceste scrieri îmi prezintă figura Maicii Tereza chiar mai măreaţă decât până acum, în nici un caz nu o diminuează. Ateii aşa-zişi `normali`, `comuni`, nu sunt tulburaţi de absenţa lui Dumnezeu, în vreme ce pentru Maica Tereza aceasta era proba cea mai teribilă pe care o putea trăi şi cred această călugăriţă are cu adevărat statura unei mari personalităţi a sfinţeniei creştine, tocmai graţie capacităţii de a ascunde aceste fenomene şi de a le trăi în mod personal, în intimitatea absolută a inimii. Poate tocmai pentru răscumpărarea ateismului ce inundă lumea de astăzi a traversat Maica Tereza această `noapte spirituală`, acest sentiment al `absenţei lui Dumnezeu` pe care l-a trăit în mod pozitiv, cu credinţă şi de partea lui Dumnezeu... Cred că însoţite de un comentariu minim şi oferind coordonatele necesare lecturii pentru a putea înscrie în mod corect acest fenomen, scrisorile Maicii Tereza vor genera un bine imens".
Întrebat "Ce ar putea transmite `nopţile obscure` ale sfinţilor celor care trăiesc fără credinţă?", părintele capucin a răspuns: "Trebuie să facem o distincţie între cei care trăiesc fără credinţă şi îşi fac din această situaţie un nume de glorie şi cei fără credinţă care nu se mândresc cu acest lucru, nu-l fac cunoscut în cele patru vânturi şi nu-şi fac din necredinţa lor un statut de superioritate. Avem numeroase exemple, din această ultimă categorie, de aşa-zişi `atei` - unii convertiţi, alţii nu - precum Camus, Samuel Beckett. Unor astfel de persoane, scrierile Maicii Tereza le arată că sunt la un pas de celălalt mal unde se află totul; le revelează că au nevoie de un singur pas pentru a trece de la nimic la totul. Să ţinem cont de faptul că - în Maica Tereza - această `noapte întunecoasă` convieţuia în mod neobişnuit cu o pace şi cu o fericire despre care ea însăşi mărturisea că nu le-ar fi schimbat cu nimic altceva în lume, cum de altfel nici un mistic nu ar fi acceptat să renunţe la aceste stări. Este, aşadar, un apel către ateii oneşti, o invitaţie de a face din starea lor de gol sufletesc şi de căutare a sensului vieţii o rampă de lansare spre lumină".
(Sursa: Radio Vatican, via Catholica.ro)

Prostănacul (episodul II)

"Acesta e un guvern cu slăbiciunile lui. Îl dărâmăm, nu-i mare scofală. Ce urmează? În momentul în care moţiunea trece, iniţiativa trece în mâinile preşedintelui. Să nu ne facem iluzia că preşedintele va fi sensibil la apeluri de bună credinţă, că va desemna partidul cel mai puternic să facă Guvernul, că va recurge la o formulă potrivită", a declarat Ion Iliescu. Şi acum nu pot să nu fiu de acord cu ce a ieşit din gura păcătosului. Indirect, fostul preşedinte i-a spus prostănac pentru a doua oară lui Geoană.
Alexandru PETRIA

Să fumăm cărţile?