Inalt Preasfintia Voastra,
Autorii acestei scrisori, care este si un apel , Va cer cu respect si afectiune sa „candidati" la demnitatea de Patriarh al Romaniei.
Am pus intre semnele citarii cuvantul „candidati" intrucat Inalt Preasfintia Voastra nu a candidat niciodata la vreun scaun arhieresc . Stim cu totii ca in iarna anului 1993 Ardealul ortodox, implicit Sfantul Sinod, V-au chemat sa primiti a fi Arhiepiscop al Clujului. Problema era sa nu refuzati alegerea. Va aflati pe atunci la Varatec, cand Adunarea Nationala Bisericeasca V-a ales Arhiereu al Clujului. Asa cum stim, pe atunci nu exista o candidatura publica la vrednicia de ierarh al Bisericii Ortodoxe Romane. Doisprezece ani mai tarziu, acelasi Ardeal ortodox Va chema in fruntea nou infiintatei Mitropolii a Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului. Ati acceptat demnitatea de Mitropolit dupa ce ati fost Mitropolit de facto al Transilvaniei, vreme de aproape un deceniu, data fiind boala care se abatuse asupra Mitropolitului Antonie.
Noi, cei care semnam acest apel, Va rugam sa primiti a „candida" si de data aceasta la demnitatea de Patriarh al Romaniei. Asa cum in anul 1993, respectiv in anul 2005, Va vroia Ardealul ortodox - clerul si poporul Lui Dumnezeu din Transilvania -, de data aceasta afirmam cu toata raspunderea ca Tara Va vrea Patriarh. Pentru a Va folosi propriile cuvinte, putem spune ca Tara Il vrea din nou „sub drapel pe batranul ostas".
Marturisim ca exista un curent national pro-Anania in vederea Patriarhatului.
Vrem sa avem in fruntea Sinodului Sfintei noastre Biserici pe calugarul intrat In manastire la varsta de 19 ani, pe conducatorul grevei studentesti din 1946 de la Cluj, pe luptatorul anticomunist care a purtat la glezne lanturile Aiudului si ale altor inchisori, pe ucenicul in t eleptului Patriarh Iustinian, pe episcopul care a petrecut 10 ani intre credinciosii Episcopiei Ortodoxe Romane din America - cei care pusesera Sfantului Sinod conditia imperioasa sa li se trimita un fost detinut politic - si, nu in ultimul rand, pe teologul care a dat o noua editie diortosita si adnotata a Sfintei Scripturi, respectiv pe scriitorul cu o vasta si valoroasa opera literara.
Inalt Preasfintia Voastra, Va rugam, sa luati apelul nostru ca pe o chemare imperioasa, de dimensiuni nationale, si s-o acceptati asa cum ati primit odinioara chemarea Ardealului.
Asa sa ne ajute Dumnezeu!
Marcel Petrisor – fost detinut politic, scriitor; Bucuresti
Dumitru Steanta – fost detinut politic, scriitor; Craiova
Gabriel Constantinescu – fost detinut politic, scriitor; Sibiu
Demostene Andronescu – fost detinut politic, istoric, poet; Bucuresti
Raul Volcinschi – fost detinut politic, prof. univ.; Cluj
Grigore Nastase – prof. dr., fost detinut politic; Seatle - SUA
Ileana Samoila – fost detinut politic; Bucuresti
Gheorghe Jijie – fost detinut politic; Bucuresti
Ovidiu Vasilescu – fost detinut politic, poet; New York - SUA
Iulian Constantin – fost detinut politic; Bucuresti
Dinu Iorgulescu – fost detinut politic; Medias-Sibiu
Nicolae Zarna – fost detinut politic; Bucuresti
Gheorghe Bobia – fost detinut politic; Bucuresti
Mircea Bulgarea – fost detinut politic; Bucuresti
Niculae Bardac – fost detinut politic; Bucuresti
Vasile Boroneant – fost detinut politic, prof. dr. ; Bucuresti
Mihai Nour – fost detinut politic; Bucuresti
Ion Negoita – fost detinut politic; Bucuresti
Niculai Avram – fost detinut politic; Bucuresti
Vasile Afilie – fost detinut politic; Bucuresti
Mihai Teodorescu – fost detinut politic; Bucuresti
Pr. Alexandru Capota – fost detinut politic; Galati
Mihai Dionisie – fost detinut politic; Bucuresti
Constantin Vlase – fost detinut politic; Bucuresti
Alexandru Chebag – fost detinut politic; Bucuresti
Emil Secarescu – fost detinut politic; Bucuresti
Livia Neacsu – fost detinut politic; Bucuresti
Jaques Vasile Iamandi – fost detinut politic; Bucuresti
Petru C. Baciu – fost detinut politic, scriitor; Bacau
Petru Velescu – fost detinut politic; Bacau
Dan Lucinescu – fost detinut politic, scriitor; Bucuresti
Dan Puric – artist; Bucuresti
Ovidiu Iuliu Moldovan – actor; Bucuresti
Paul Barbaneagra – regizor; Paris - Franta
Razvan Codrescu – scriitor; Bucuresti
Ovidiu Hurduzeu – scriitor; California – SUA
Dan Ciachir – scriitor; Bucuresti
Mircea Platon – scriitor, Ohio – SUA
Luca Pitu – scriitor; Iasi
Andrei Vartic – scriitor; Chisinau – Republica Moldova
Victor Nitelea – scriitor; Bucuresti
Claudiu Tarziu – jurnalist; Bucuresti
Cristian Curte – jurnalist; Bucuresti
Viorel Patrichi – jurnalist; Bucuresti
Lucian Popescu – publicist; Bucuresti
Marcel Radut Seliste – teolog si publicist; Craiova
Octavian Sergentu – publicist; Chisinau – R. Moldova
Adrian Cherhat – profesor si publicist; Bistrita-Nasaud
Marian Nita – profesor cercetator, publicist; Craiova
Antonio Aroneasa – profesor, publicist; Brasov
Emilia Corbu – istoric, publicist; Slobozia
Pompiliu Demetrescu – realizator de emisiuni la Radio Sud; Craiova
George Roncea – jurnalist, Civic Net – Piata Universitatii; Bucuresti
Victor Roncea – jurnalist, Asociatia Civic Media; Bucuresti
Virgil Constantin Coltoiu – medic; Oradea
Magda Stancuti – prof. univ.; Bucuresti
Adrian Pascu – prof. dr., Bucuresti
Alexandru Constantinescu – matematician; Bucuresti
Vasilica Croitoru – prof. univ.; Bucuresti
Dorin Ilie – cineast; Paris - Franta
Marius Baditescu – prof. dr.; Tirgoviste
Mihai Stanescu – prof. univ., Strasbourg
Catalin Maghiar – profesor; Galati
Antonie Popescu – avocat; Bucuresti
Ion Anton – jurist; Bucuresti
Cristina Sorban – analist; Bucuresti
Mihai Boicu – cercetator; Fairfax, Virgina, SUA.
Iulian Lita – teolog; Constanta
Mihai Sin – scriitor; Bistrita-Nasaud
George Strunga – economist; Galati
Leonard Vancu – inginer; Constanta
Alexandru Blaga – inginer; Constanta
Florinel Andrei – inginer; Bucuresti
Mihaela Frigioi – medic, Constanta
Veronica Diaconu – profesor Tg. Neamt - Neamt
Mihai Diaconu – inginer; Tg. Neamt - Neamt
Octavian Carp – profesor; Tg. Neamt - Neamt
Bogdan Blaga – ofiter mecanic maritim; Constanta
Liliana Blaga – profesor; Constanta
Ionel Rusei – inginer; Bacau
Cristian Crudu – medic; Iasi
Ana-Maria Neamtu – medic; Botosani
Daniel Mazilu – profesor; Tecuci-Galati
Mihai Ghyka – inginer; Bucuresti
Adrian Botez – scriitor; Adjud - Vrancea
Marius Atanasiu – inginer; Iaşi
Richard Constantinescu – medic, asistent universitar; Iaşi
Biatrice Enoiu – jurist; Iaşi
Dionisie Duma – scriitor; Tecuci - Galaţi
Costică Oancă – profesor; Corod - Galaţi
Doru Parascan – profesor; Tecuci - Galaţi
Valentina Parascan – profesor; Tecuci – Galaţi
Horatiu Buzatu – arhitect; Craiova
Emilia Ivan – contabil; Barlad - Vaslui
Andreea Diana Ivan – psiholog; Paris - Franta
Daniel Focsa – istoric; Bucuresti
Dragos Doran – inginer; Chicago - SUA
Mihail Albisteanu – profesor; Iasi
Virgil Constantin Coltoiu – medic; Oradea
Marcel Bouros – negustor; Constanta
Zoea Radulescu – presedintele Fundatiei Luptatorilor din Rezistenta Armata Anticomunista; Bucuresti
George Alexe – Director de Studii al Institutului Roman de Teologie si Spiritualitate Romaneasca din New York
Nicu Butnaru – inginer, secretar general Asociatia ROST; Bucuresti
Eugen Popescu – Fundatia Nationala pentru Romanii de Pretutindeni; Bucuresti
Dana Soros – Fundatia Nationala pentru Romanii de Pretutindeni; Bucuresti
Florin Palas – vice-presedinte, Centrul Rezistentei Anticomuniste;
Florin Postolochi – presedinte, Asociatia 15 Noiembrie 1987; Brasov
Elena Andronache – Grupul Independent pentru Democratie; Bucuresti
Andreea Bandoiu – director, Centrul de Ingrijiri Paleative "Sf. Irina"; Bucuresti
Vladimir Alexe - publicist.
marți, 4 septembrie 2007
Apel pentru transparenţă la Consiliul Superior al Magistraturii
Către,
Consiliul Superior al Magistraturii
Bucureşti, Calea Plevnei nr. 141B, sector 6, cod poştal: 06001, fax: 311 69 01
Domnului Preşedinte, judecător Anton Pandrea
Stimate Domnule Preşedinte,
Subscrisele asociaţii profesionale, sindicate ale personalului auxiliar, organizaţii neguvernamentale şi organizaţii media, semnatare ale prezentului apel public, supunem atenţiei dumneavoastră precum şi dezbaterii plenului Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) următoarele propuneri cu privire la realizarea publicităţii şi a transparenţei decizionale în activitatea CSM .
I. Starea de fapt
Din analiza activităţii plenului şi secţiilor CSM se poate constata cu uşurinţă că de cele mai multe ori punctele de pe ordinea de zi sunt concretizate succint prin trimiterea la anumite documentaţii, adrese, sesizări al căror conţinut nu este afişat, nefiind făcut public în nici una din modalităţile prevăzute de lege.
Ulterior dezbaterilor ce au loc în cadrul şedinţelor plenului sau secţiilor, majoritatea hotărârilor şi deciziilor adoptate de CSM – fie în plen, fie în secţii - apar ca fiind rezultatul însuşirii unor puncte de vedere, a unor note sau a admiterii unor sesizări, sub forma exteriorizată prin formularea „s-a luat act”. Se utilizează, de asemenea, formulări precum: ”Plenul CSM şi-a însuşit nota sau punctul de vedere cu observaţiile Grupului de lucru nr…”.
În nici unul dintre aceste cazuri notele, punctele de vedere, plângerile, sesizările ce formează obiectul dezbaterii plenului sau secţiilor nu sunt făcute publice şi nici nu se regăsesc, spre a putea fi consultate, pe site-ul CSM.
În lipsa asigurării accesului la documentele, materialele şi notele care intră în dezbaterea plenului sau a secţiilor CSM, apreciem că activitatea CSM nu respectă standardele fireşti de transparenţă, predictibilitate şi publicitate.
Principiile transparenţei decizionale presupun obligaţia autorităţilor publice şi a instituţiilor publice care utilizează fonduri bugetare de a implica în mod real în procesul de luare a deciziilor pe beneficiarii acestora şi pe cetăţeni latto sensu – direct sau prin asociaţiile legal constituite ale acestora. De asemenea, autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să îşi desfăşoare activitatea într-o manieră deschisă faţă de public, în care accesul liber şi neîngrădit la informaţiile de interes public să constituie regula, iar limitarea accesului la informaţie să constituie excepţia.
În absenţa cunoaşterii oricăror elemente de fundamentare care stau la baza hotărârilor emise de CSM, a actelor normative sau a deciziilor administrative, orice participare activă din partea societăţii civile este pur ipotetică, echivalând cu exprimarea unei propuneri fără ca emitentul să fie în cunoştinţa deplină a aspectelor puse în discuţie, a problematicilor ridicate în cauză. Posibilitatea exprimării unui punct de vedere, formulării unei sugestii sau emiterii unei propuneri este indiscutabil condiţionată de cunoaşterea şi publicitatea ce ar trebui să caracterizeze întregul proces deliberativ, inclusiv prin asigurarea accesului la conţinutul documentelor care fac obiectul deliberării: note, puncte de vedere, sesizări, plângeri ce se regăsesc pe ordinea de zi a plenului sau a sectiilor CSM.
În concluzie, materializarea publicităţii documentaţiei ce concretizează obiectul deliberărilor CSM, ar contribui la asigurarea liberului acces la informaţiile de interes public şi la exercitarea în mod real şi efectiv a dreptului la informaţie consfinţit de art.31 din Constituţie.
II. Cadrul legal existent
II.1. Prevederi constituţionale
Art. 31 (dreptul la informaţie) prevede dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public, precum şi obligatia autorităţilor publice să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal.
II.2. Legea nr. 317/2004 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Superior al Magistraturii, republicată
Art. 1 (2) Membrii Consiliului Superior al Magistraturii răspund în faţa judecătorilor şi procurorilor pentru activitatea desfăşurată în exercitarea mandatului.
Art . 29 (1) Lucrările plenului şi ale secţiilor Consiliului Superior al Magistraturii sunt, de regulă, publice. Membrii plenului sau ai secţiilor hotărăsc, cu majoritate de voturi, situaţiile în care şedinţele nu sunt publice.
Art. 29 (2) Asociaţiile profesionale ale judecătorilor şi procurorilor pot participa la lucrările plenului şi ale secţiilor, exprimând, atunci când consideră necesar, un punct de vedere asupra problemelor ce se dezbat, la iniţiativa lor sau la solicitarea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii.
Art 29 (10) Ordinea de zi se publică cu 3 zile înainte pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii. Hotărârile Consiliului Superior al Magistraturii se publică în Buletinul Oficial al Consiliului Superior al Magistraturii şi pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
II.3. Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al Magistraturii, adoptat prin Hotărârea C.S.M. Nr. 326 din 27 septembrie 2005
Art 13 (3) Proiectul ordinii de zi se publică, cu 3 zile înainte, pe pagina de Internet a Consiliului. Proiectul ordinii de zi poate fi modificat de către Plen sau, după caz, de către secţii, până la începerea şedinţei.
Art 14 (2) Lucrările Plenului şi ale secţiilor se înregistrează şi se consemnează într-un proces-verbal, întocmit de persoana desemnată din cadrul serviciului prevăzut la alin. (1) şi semnat de preşedinte, vicepreşedinte sau, după caz, de judecătorul ori procurorul care a prezidat şedinţa.
Art. 69. - Serviciul de sinteze şi pregătirea lucrărilor şedinţelor Consiliului Superior al Magistraturii are următoarele atribuţii:
f) asigură redactarea stenogramelor şi a proceselor-verbale de şedinţă;
III. Model de bune practici în ce priveşte transparenţa decizională în domeniul activităţii normative a CSM.
Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică
Art. 6. (1) În cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative autoritatea administraţiei publice are obligaţia să publice un anunţ referitor la această acţiune în site-ul propriu, să-l afişeze la sediul propriu, într-un spaţiu accesibil publicului, şi să-l transmită către mass-media centrală sau locală, după caz. Autoritatea administraţiei publice va transmite proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informaţii.
(2) Anunţul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunoştinţă publicului, în condiţiile alin. (1), cu cel puţin 30 de zile înainte de supunerea spre analiză, avizare şi adoptare de către autorităţile publice. Anunţul va cuprinde o notă de fundamentare, o expunere de motive sau, după caz, un referat de aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ propus, textul complet al proiectului actului respectiv, precum şi termenul limită, locul şi modalitatea în care cei interesaţi pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.
(3) Anunţul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ cu relevanţă asupra mediului de afaceri se transmite de către iniţiator asociaţiilor de afaceri şi altor asociaţii legal constituite, pe domenii specifice de activitate, în termenul prevăzut la alin. (2).
(4) La publicarea anunţului autoritatea administraţiei publice va stabili o perioadă de cel puţin 10 zile pentru a primi în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice.
(5) Conducătorul autorităţii publice va desemna o persoană din cadrul instituţiei, responsabilă pentru relaţia cu societatea civilă, care să primească propunerile, sugestiile şi opiniile persoanelor interesate cu privire la proiectul de act normativ propus.
(6) Proiectul de act normativ se transmite spre analiză şi avizare autorităţilor publice interesate numai după definitivare, pe baza observaţiilor şi propunerilor formulate potrivit alin. (4).
(7) Autoritatea publică în cauză este obligată să decidă organizarea unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, dacă acest lucru a fost cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate publică.
(8) În toate cazurile în care se organizează dezbateri publice, acestea trebuie să se desfăşoare în cel mult 10 zile de la publicarea datei şi locului unde urmează să fie organizate. Autoritatea publică în cauză trebuie să analizeze toate recomandările referitoare la proiectul de act normativ în discuţie.
(9) În cazul reglementării unei situaţii care, din cauza circumstanţelor sale excepţionale, impune adoptarea de soluţii imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte normative se supun adoptării în procedura de urgenţă prevăzută de reglementările în vigoare.
Art. 11. (1) Autorităţile publice prevăzute la art. 4 sunt obligate să elaboreze şi să arhiveze minutele şedinţelor publice. Atunci când se consideră necesar, şedinţele publice pot fi înregistrate.
IV. Propuneri pentru transparenţa activităţii CSM
În vederea asigurării transparenţei lucrărilor Consiliului Superior al Magistraturii, inclusiv a activităţii desfăşurate în grupurile de lucru constituite în cadrul acestuia, a liberului acces la informaţiile de interes public deţinute în calitate de autoritate publică, precum şi în vederea asigurării în practică a transparenţei decizionale, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu standardele comune de transparenţă pe care trebuie să le respecte orice instituţie publică propunem urmatoarele:
1. Respectarea termenului de 3 zile pentru publicarea pe site a proiectului ordinii de zi a Plenului şi a sectiilor CSM;
2. Publicarea pe site-ul CSM, odată cu ordinea de zi soluţionată, a proceselor verbale de şedinţă împreună cu semnăturile prevazute de Regulamentul CSM;
3. Comunicarea din oficiu a stenogramelor şedinţelor Plenului şi Secţiilor CSM, cuprinzând întreaga desfăşurare a şedintei şi consemnarea dezbaterilor ce au avut loc, către asociaţiile profesionale ale judecătorilor şi procurorilor, organizaţiile societăţii civile şi instituţiile media care solicită acest lucru;
4. Garantarea accesului pentru asociaţiile profesionale ale judecătorilor şi procurorilor, pentru organizaţiile neguvernamentale şi pentru presă, la documentele publice din mapa electronică a CSM (emap), anterior cu 3 zile desfăşurării şedinţelor ;
5. Publicarea pe site-ul CSM, odată cu ordinea de zi soluţionată, a notelor, propunerilor, documentelor la care hotărârile CSM fac referire;
6. Desemnarea de către fiecare grup de lucru a unei persoane care să asigure permanent legătura dintre grupul de lucru, membrii acestuia şi persoanele interesate de mersul lucrărilor; comunicarea agendei grupului de lucru, inclusiv a documentelor ce vor intra în dezbaterea acestuia, către asociaţiile profesionale ale judecătorilor şi procurorilor, precum şi către organizaţiile societătii civile interesate;
7. Respectarea integrală a prevederilor Legii nr. 52/2003 în ce priveşte activitatea normativă proprie a CSM, în domeniul elaborării regulamentelor şi a hotărârilor cu caracter normativ prevazute de lege.
8. Aplicarea corespunzătoare a prevederilor Legii nr. 52/2003, ca model autoasumat de bune practici, în ce priveşte activitatea CSM de elaborare a unor propuneri de acte normative, în exercitarea atribuţiei de sesizare a ministrul justiţiei cu privire la necesitatea iniţierii sau modificării unor acte normative în domeniul justiţiei, cuprinzand inclusiv urmatoarele măsuri:
- anunţ public referitor la elaborarea propunerilor;
- transmiterea proiectului către asociaţiile profesionale ale judecătorilor şi procurorilor şi organizaţiilor neguvernametale interesate;
- întocmirea unei note de fundamentare sau a unei expuneri de motive privind necesitatea adoptării actului normativ sau a modificărilor propuse
- organizarea unor întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ sau propunerile de modificare, dacă acest lucru a fost cerut în scris de către o asociaţie legal constituită.
9. Comunicarea publică a condiţiilor în care pot fi obţinute înregistrările video integrale ale şedinţelor CSM, corespunzător art. 14 alin 2 din Regulamentul CSM şi facilitarea accesului la copii ale acestora.
10. Înfiinţarea unui organism consultativ informal (cu activitate permanentă), care să asigure din punct de vedere tehnic consultarea şi informarea continuă a asociaţiilor profesionale şi a reprezentanţilor societătii civile prin mecanismele arătate mai sus.
Lista asociaţiilor şi organizaţiilor care susţin acest acest apel:
Asociaţia “Societatea pentru Justiţie” (SoJust)
Uniunea Natională a Judecătorilor din România (UNJR)
Forumul Judecătorilor din Oltenia (FJO)
Asociaţia pentru Apărarea Drepturilor şi Independenţei Judecătorilor din Bihor (AADIJ)
Asociaţia Magistraţilor Timişeni (AMT)
Asociaţia Judecătorilor din România (AJR)
Asociaţia Magistraţilor din România, filiala Cluj (AMR Cluj)
Federaţia Natională Sindicală Projust a personalului auxiliar din cadrul instanţelor şi parchetelor
juridice.ro
avocatnet.ro
Fundaţia Soros România (FSD)
Asociaţia Pro Democraţia (APD)
Grupul pentru Dialog Social (GDS)
Agenţia de Monitorizare a Presei (AMP)
Societatea Academică Română (SAR)
Centrul de Resurse Juridice (CRJ)
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)
Asociaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki (APADOR –CH)
Freedom House România
Transparency International Romania (TI-RO)
Institutul pentru Politici Publice (IPP)
4 septembrie 2007, Bucureşti
Consiliul Superior al Magistraturii
Bucureşti, Calea Plevnei nr. 141B, sector 6, cod poştal: 06001, fax: 311 69 01
Domnului Preşedinte, judecător Anton Pandrea
Stimate Domnule Preşedinte,
Subscrisele asociaţii profesionale, sindicate ale personalului auxiliar, organizaţii neguvernamentale şi organizaţii media, semnatare ale prezentului apel public, supunem atenţiei dumneavoastră precum şi dezbaterii plenului Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) următoarele propuneri cu privire la realizarea publicităţii şi a transparenţei decizionale în activitatea CSM .
I. Starea de fapt
Din analiza activităţii plenului şi secţiilor CSM se poate constata cu uşurinţă că de cele mai multe ori punctele de pe ordinea de zi sunt concretizate succint prin trimiterea la anumite documentaţii, adrese, sesizări al căror conţinut nu este afişat, nefiind făcut public în nici una din modalităţile prevăzute de lege.
Ulterior dezbaterilor ce au loc în cadrul şedinţelor plenului sau secţiilor, majoritatea hotărârilor şi deciziilor adoptate de CSM – fie în plen, fie în secţii - apar ca fiind rezultatul însuşirii unor puncte de vedere, a unor note sau a admiterii unor sesizări, sub forma exteriorizată prin formularea „s-a luat act”. Se utilizează, de asemenea, formulări precum: ”Plenul CSM şi-a însuşit nota sau punctul de vedere cu observaţiile Grupului de lucru nr…”.
În nici unul dintre aceste cazuri notele, punctele de vedere, plângerile, sesizările ce formează obiectul dezbaterii plenului sau secţiilor nu sunt făcute publice şi nici nu se regăsesc, spre a putea fi consultate, pe site-ul CSM.
În lipsa asigurării accesului la documentele, materialele şi notele care intră în dezbaterea plenului sau a secţiilor CSM, apreciem că activitatea CSM nu respectă standardele fireşti de transparenţă, predictibilitate şi publicitate.
Principiile transparenţei decizionale presupun obligaţia autorităţilor publice şi a instituţiilor publice care utilizează fonduri bugetare de a implica în mod real în procesul de luare a deciziilor pe beneficiarii acestora şi pe cetăţeni latto sensu – direct sau prin asociaţiile legal constituite ale acestora. De asemenea, autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să îşi desfăşoare activitatea într-o manieră deschisă faţă de public, în care accesul liber şi neîngrădit la informaţiile de interes public să constituie regula, iar limitarea accesului la informaţie să constituie excepţia.
În absenţa cunoaşterii oricăror elemente de fundamentare care stau la baza hotărârilor emise de CSM, a actelor normative sau a deciziilor administrative, orice participare activă din partea societăţii civile este pur ipotetică, echivalând cu exprimarea unei propuneri fără ca emitentul să fie în cunoştinţa deplină a aspectelor puse în discuţie, a problematicilor ridicate în cauză. Posibilitatea exprimării unui punct de vedere, formulării unei sugestii sau emiterii unei propuneri este indiscutabil condiţionată de cunoaşterea şi publicitatea ce ar trebui să caracterizeze întregul proces deliberativ, inclusiv prin asigurarea accesului la conţinutul documentelor care fac obiectul deliberării: note, puncte de vedere, sesizări, plângeri ce se regăsesc pe ordinea de zi a plenului sau a sectiilor CSM.
În concluzie, materializarea publicităţii documentaţiei ce concretizează obiectul deliberărilor CSM, ar contribui la asigurarea liberului acces la informaţiile de interes public şi la exercitarea în mod real şi efectiv a dreptului la informaţie consfinţit de art.31 din Constituţie.
II. Cadrul legal existent
II.1. Prevederi constituţionale
Art. 31 (dreptul la informaţie) prevede dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public, precum şi obligatia autorităţilor publice să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal.
II.2. Legea nr. 317/2004 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Superior al Magistraturii, republicată
Art. 1 (2) Membrii Consiliului Superior al Magistraturii răspund în faţa judecătorilor şi procurorilor pentru activitatea desfăşurată în exercitarea mandatului.
Art . 29 (1) Lucrările plenului şi ale secţiilor Consiliului Superior al Magistraturii sunt, de regulă, publice. Membrii plenului sau ai secţiilor hotărăsc, cu majoritate de voturi, situaţiile în care şedinţele nu sunt publice.
Art. 29 (2) Asociaţiile profesionale ale judecătorilor şi procurorilor pot participa la lucrările plenului şi ale secţiilor, exprimând, atunci când consideră necesar, un punct de vedere asupra problemelor ce se dezbat, la iniţiativa lor sau la solicitarea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii.
Art 29 (10) Ordinea de zi se publică cu 3 zile înainte pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii. Hotărârile Consiliului Superior al Magistraturii se publică în Buletinul Oficial al Consiliului Superior al Magistraturii şi pe pagina de Internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
II.3. Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al Magistraturii, adoptat prin Hotărârea C.S.M. Nr. 326 din 27 septembrie 2005
Art 13 (3) Proiectul ordinii de zi se publică, cu 3 zile înainte, pe pagina de Internet a Consiliului. Proiectul ordinii de zi poate fi modificat de către Plen sau, după caz, de către secţii, până la începerea şedinţei.
Art 14 (2) Lucrările Plenului şi ale secţiilor se înregistrează şi se consemnează într-un proces-verbal, întocmit de persoana desemnată din cadrul serviciului prevăzut la alin. (1) şi semnat de preşedinte, vicepreşedinte sau, după caz, de judecătorul ori procurorul care a prezidat şedinţa.
Art. 69. - Serviciul de sinteze şi pregătirea lucrărilor şedinţelor Consiliului Superior al Magistraturii are următoarele atribuţii:
f) asigură redactarea stenogramelor şi a proceselor-verbale de şedinţă;
III. Model de bune practici în ce priveşte transparenţa decizională în domeniul activităţii normative a CSM.
Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică
Art. 6. (1) În cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative autoritatea administraţiei publice are obligaţia să publice un anunţ referitor la această acţiune în site-ul propriu, să-l afişeze la sediul propriu, într-un spaţiu accesibil publicului, şi să-l transmită către mass-media centrală sau locală, după caz. Autoritatea administraţiei publice va transmite proiectele de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea acestor informaţii.
(2) Anunţul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la cunoştinţă publicului, în condiţiile alin. (1), cu cel puţin 30 de zile înainte de supunerea spre analiză, avizare şi adoptare de către autorităţile publice. Anunţul va cuprinde o notă de fundamentare, o expunere de motive sau, după caz, un referat de aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ propus, textul complet al proiectului actului respectiv, precum şi termenul limită, locul şi modalitatea în care cei interesaţi pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.
(3) Anunţul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ cu relevanţă asupra mediului de afaceri se transmite de către iniţiator asociaţiilor de afaceri şi altor asociaţii legal constituite, pe domenii specifice de activitate, în termenul prevăzut la alin. (2).
(4) La publicarea anunţului autoritatea administraţiei publice va stabili o perioadă de cel puţin 10 zile pentru a primi în scris propuneri, sugestii sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice.
(5) Conducătorul autorităţii publice va desemna o persoană din cadrul instituţiei, responsabilă pentru relaţia cu societatea civilă, care să primească propunerile, sugestiile şi opiniile persoanelor interesate cu privire la proiectul de act normativ propus.
(6) Proiectul de act normativ se transmite spre analiză şi avizare autorităţilor publice interesate numai după definitivare, pe baza observaţiilor şi propunerilor formulate potrivit alin. (4).
(7) Autoritatea publică în cauză este obligată să decidă organizarea unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, dacă acest lucru a fost cerut în scris de către o asociaţie legal constituită sau de către o altă autoritate publică.
(8) În toate cazurile în care se organizează dezbateri publice, acestea trebuie să se desfăşoare în cel mult 10 zile de la publicarea datei şi locului unde urmează să fie organizate. Autoritatea publică în cauză trebuie să analizeze toate recomandările referitoare la proiectul de act normativ în discuţie.
(9) În cazul reglementării unei situaţii care, din cauza circumstanţelor sale excepţionale, impune adoptarea de soluţii imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, proiectele de acte normative se supun adoptării în procedura de urgenţă prevăzută de reglementările în vigoare.
Art. 11. (1) Autorităţile publice prevăzute la art. 4 sunt obligate să elaboreze şi să arhiveze minutele şedinţelor publice. Atunci când se consideră necesar, şedinţele publice pot fi înregistrate.
IV. Propuneri pentru transparenţa activităţii CSM
În vederea asigurării transparenţei lucrărilor Consiliului Superior al Magistraturii, inclusiv a activităţii desfăşurate în grupurile de lucru constituite în cadrul acestuia, a liberului acces la informaţiile de interes public deţinute în calitate de autoritate publică, precum şi în vederea asigurării în practică a transparenţei decizionale, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu standardele comune de transparenţă pe care trebuie să le respecte orice instituţie publică propunem urmatoarele:
1. Respectarea termenului de 3 zile pentru publicarea pe site a proiectului ordinii de zi a Plenului şi a sectiilor CSM;
2. Publicarea pe site-ul CSM, odată cu ordinea de zi soluţionată, a proceselor verbale de şedinţă împreună cu semnăturile prevazute de Regulamentul CSM;
3. Comunicarea din oficiu a stenogramelor şedinţelor Plenului şi Secţiilor CSM, cuprinzând întreaga desfăşurare a şedintei şi consemnarea dezbaterilor ce au avut loc, către asociaţiile profesionale ale judecătorilor şi procurorilor, organizaţiile societăţii civile şi instituţiile media care solicită acest lucru;
4. Garantarea accesului pentru asociaţiile profesionale ale judecătorilor şi procurorilor, pentru organizaţiile neguvernamentale şi pentru presă, la documentele publice din mapa electronică a CSM (emap), anterior cu 3 zile desfăşurării şedinţelor ;
5. Publicarea pe site-ul CSM, odată cu ordinea de zi soluţionată, a notelor, propunerilor, documentelor la care hotărârile CSM fac referire;
6. Desemnarea de către fiecare grup de lucru a unei persoane care să asigure permanent legătura dintre grupul de lucru, membrii acestuia şi persoanele interesate de mersul lucrărilor; comunicarea agendei grupului de lucru, inclusiv a documentelor ce vor intra în dezbaterea acestuia, către asociaţiile profesionale ale judecătorilor şi procurorilor, precum şi către organizaţiile societătii civile interesate;
7. Respectarea integrală a prevederilor Legii nr. 52/2003 în ce priveşte activitatea normativă proprie a CSM, în domeniul elaborării regulamentelor şi a hotărârilor cu caracter normativ prevazute de lege.
8. Aplicarea corespunzătoare a prevederilor Legii nr. 52/2003, ca model autoasumat de bune practici, în ce priveşte activitatea CSM de elaborare a unor propuneri de acte normative, în exercitarea atribuţiei de sesizare a ministrul justiţiei cu privire la necesitatea iniţierii sau modificării unor acte normative în domeniul justiţiei, cuprinzand inclusiv urmatoarele măsuri:
- anunţ public referitor la elaborarea propunerilor;
- transmiterea proiectului către asociaţiile profesionale ale judecătorilor şi procurorilor şi organizaţiilor neguvernametale interesate;
- întocmirea unei note de fundamentare sau a unei expuneri de motive privind necesitatea adoptării actului normativ sau a modificărilor propuse
- organizarea unor întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ sau propunerile de modificare, dacă acest lucru a fost cerut în scris de către o asociaţie legal constituită.
9. Comunicarea publică a condiţiilor în care pot fi obţinute înregistrările video integrale ale şedinţelor CSM, corespunzător art. 14 alin 2 din Regulamentul CSM şi facilitarea accesului la copii ale acestora.
10. Înfiinţarea unui organism consultativ informal (cu activitate permanentă), care să asigure din punct de vedere tehnic consultarea şi informarea continuă a asociaţiilor profesionale şi a reprezentanţilor societătii civile prin mecanismele arătate mai sus.
Lista asociaţiilor şi organizaţiilor care susţin acest acest apel:
Asociaţia “Societatea pentru Justiţie” (SoJust)
Uniunea Natională a Judecătorilor din România (UNJR)
Forumul Judecătorilor din Oltenia (FJO)
Asociaţia pentru Apărarea Drepturilor şi Independenţei Judecătorilor din Bihor (AADIJ)
Asociaţia Magistraţilor Timişeni (AMT)
Asociaţia Judecătorilor din România (AJR)
Asociaţia Magistraţilor din România, filiala Cluj (AMR Cluj)
Federaţia Natională Sindicală Projust a personalului auxiliar din cadrul instanţelor şi parchetelor
juridice.ro
avocatnet.ro
Fundaţia Soros România (FSD)
Asociaţia Pro Democraţia (APD)
Grupul pentru Dialog Social (GDS)
Agenţia de Monitorizare a Presei (AMP)
Societatea Academică Română (SAR)
Centrul de Resurse Juridice (CRJ)
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI)
Asociaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki (APADOR –CH)
Freedom House România
Transparency International Romania (TI-RO)
Institutul pentru Politici Publice (IPP)
4 septembrie 2007, Bucureşti
Etichete:
magistratii la control
Terorista care o să pună o bombă- carte sub fotoliul directorului TVR
Extraordinara blogheriţă care semnează Terorista organizează azi o acţiune de protest inedită în faţa TVR.Motivul l-am amintit în zilele trecute- scoaterea unor emisiuni culturale din grila de toamnă a TVR, printre care “Lumea citeşte” şi “Nocturne”. Cine are chef, poate să vadă ce am scris. Fiind lovit de-o oblomoviană stare o să recurg la copy- paste de pe terorista.ro. Luaţi aminte şi fuguţa la ora 19 la TVR:
"La 7 seara, la poarta din Pangratti a TVR. 10 minute (sau cit o fi) de lectura de protest (nu mai stiu cine a numit asta lectura de protest, dar mi se pare ca suna foarte bine). Nu miting, nu flashmob - citit pur si simplu. Venim fiecare cu o carte si citim acolo, pe strada. De ce? Fiindca nu sintem de acord cu scoaterea din grila a emisiunilor culturale, mai ales a emisiunii "Lumea citeste". Pe mine ma priveste personal, in calitatea mea de cititoare. Sper ca si pe voi. Sper ca vedeti si voi in TVR o institutie platita din banii nostri, ai tuturor, care are obligatia, pur si simplu obligatia, sa fie decenta. Sa reflecte pur si simplu realitatea. Or, in realitate, Lumea citeste! Asta se vede si pe bloguri.
Cine citeste
Eduard, un roman la Microsoft (care numeste lectura noastra de protest "Cititoriada" ), Monica, optzecea, Razvan Tupa, cinabru, flu, apollinaire, Horia Nicola Ursu (care cere sa ne fie respectate si noua, cititorilor, drepturile, daca tot sintem o "minoritate"), white noise, Michael Haulica, De Maio, Mircea Pricajan, Cezar Paul, vidal, mayuma, isuciu, ondinna, puck, criz, Alexandru Petria, hoinar pe web, Radu Pavel Gheo, cristian, arakelian, piticu, uv, catalin, raluca, ioana, irene, bola de nieve , dragos c. , Elena Vladareanu , arhi , cei de la metropotam si-or mai fi.
Intr-un articol din "Evenimentul zilei" Dragos Bucurenci anunta ca o sa fie si el marti la 7 seara in fata la TVR cu o carte in mina. "nu pot sa nu fiu mahnit vazand ca din caftul noii conduceri a TVR cu inamicii politici si de opinie iese invinetita vesnica Cenusareasa a TVR 1: emisiunile de cultura." Sint suta la suta de acord cu Bucurenci aici, sint si eu la fel de mihnita si ma bucur ca o sa vina!
De pe metropotam: "N-o sa mai vedem emisiuni de cultura, mai exact productiile independente contractate de Giurgiu pe vremea cand inca era director TVR. De ce? Pentru ca la conducerea TVR a venit Alexandru Sassu, membru de marca al PSD, care pune in prim plan toamna asta talk-show-urile politice in detrimentul celor culturale. Inlocuim cartile cu circul, discutiile amuzante si intelegente cu cele amuzante doar involuntar si penibile prin lipsa lor de sens si directie."
Aseara, la "Radio Guerilla", criz a spus foarte frumos despre ce e vorba, de ce o sa fie si ea acolo. Realizatorii emisiunii au avut o idee super: lumea nu doar citeste, mai si scrie, mai si cinta, mai si picteaza. Trebuie sa se vada si lucrurile astea la televiziunea pe care o platim, nu doar ca lumea fura, lumea violeaza, lumea injura, lumea ia spaga, lumea face politica si coruptie si mizerie! Dar macar atit deocamdata: Lumea citeste. Apropo, citeste inclusiv Cristi Chivu, eu l-am vazut la aceasta emisiune si m-am bucurat enorm ca un fotbalist vedeta e perfect in stare sa spuna doua vorbe cu bun-simt despre o carte! Mi-a trecut atunci prin cap ca s-ar putea sa se ia fanii dupa el si la asta.
Un angajat din TVR spunea aici: "Cat priveste calitatea emisiunilor amintite aici - mi-e greu sa simt vreo tristete." Inteleg. Inteleg foarte bine. Pe unii ii deranjeaza o emisiune la care se vede atit de bine ca cititul nu e o treaba plicticoasa, rezervata eruditilor. Risca sa ne strice creierul, sa ne faca sa credem ca si noi putem sa citim, daca pina si fotbalistii si cintaretele pot, pe linga critici, scriitori si eruditi. Sa nu promovati niciodata o asemenea emisiune ca te pomenesti ca stirniti gustul pentru citit! Doamne fereste, draga TVR, sa se intimple una ca asta, nu? Pe mine ma intristeaza disparitia unei asemenea emisiuni, care era pe intelesul meu, pe gustul meu si pe care o consideram chiar cea mai buna. (Bine, nu ca aveam de ales dintre zeci de emisiuni despre carti! Faceti una mai buna! Pina atunci comentariul respectiv e nesimtire curata!)
Merlin, pe situl hotnews: "M-am saturat pana peste cap de emisiuni cu prosti, de discutii politice si de spagile prea transparente. Un protest pentru o emisiune cu carti ar fi un lucru frumos. Si mi-ar placea sa particip la o intrunire de oameni cu sandviciuri si carti la poarta Pangratti, marti."
Cineva mi-a spus ca are de gind sa vina cu tricou alb, de 10 lei, pe care sa scrie cu markerul: "Lumea citeste". E o idee, ce ziceti?
N-o sa fim mii si mii de oameni, dar o sa fim destui, cred eu. Nu ezitati, veniti si voi. La 7 fix.
Cei cu alte gusturi!? Alte gusturi!?
A, sa nu uit. In "Cotidianul", Dana Deac spune de ce s-a luat decizia de a distruge "Lumea citeste": "Am decis ca in aceasta toamna, in care avem multe evenimente importante de acoperit, deopotriva pe zona culturala si pe cea politica, sa insistam pe emisiunile de dezbatere si talk-show-uri, dat fiind ca raspundem si celorlalte gusturi prin acoperirea Festivalului «Enescu» sau a evenimentelor din Sibiu". M-au apucat toate spumele! Auzi, frate, avem treburi mai serioase, n-o sa ne tinem acuma de prostii! Info de la mine catre toti cei interesati: literatura nu e doar un hobby simpatic si induiosator, iar cartile nu sint doar un produs oarecare. Sint lucruri cu adevarat importante.
Mai trintiti de-astea, ca aveti evenimente importante de acoperit si nu va pierdeti timpul cu niste amarite de carti, ca sa fie spalarea pe creier cit mai profunda. Remember "noi muncim, nu gindim"? Iata varianta noua, emisa de TVR: "Noi dezbatem, nu citim". Nu ca ar fi vreo noutate, de altfel. Apropo, parca si vad teribilele "dezbateri" importante pentru tara apropo de festivalul Enescu si de evenimentele de la Sibiu! De ce nu suna credibil? De ce cred eu oare ca talk-show-urile extrem de necesare se vor referi la altceva? Cum e posibil sa spui ca scoti o emisiune despre carti ca sa raspunzi si celorlalte gusturi? Cei care citesc nu asculta muzica, nu merg la teatru sau cum? Au "alte gusturi"? A ajuns cititul sa fie un moft? Ne intereseaza cartile fiindca sint ele asa, din intimplare, pe gustul nostru? E literatura in concurenta cu muzica? Nu incap una de cealalta?
Am incercat acum citeva luni sa fac o pagina cu emisiuni tv despre literatura. V-am cerut si voua ajutorul. N-a iesit nimic, nu se poate face un fel de ghid tv pentru cititori. Se pot numara pe degete emisiunile despre asta. "Lumea citeste" era una dintre putinele. N-o sa mai fie pentru ca tvr-ul considera ca ne-a rasfatat pina acum si trebuie sa mai raspunda si celorlalte gusturi! Pe bune ca abia acum m-am enervat!
In Franta cei care au "gustul" asta ciudat pentru lectura s-au adresat candidatilor in alegerile prezidentiale, cerind sa fie realizate emisiuni decente despre literatura. Eu as fi multumita, pe moment, nu sa fie realizate emisiuni noi, dar macar sa fie pastrate alea care sint!"
Succes! Citiţi în faţa politrucilor. Şi cărţile sunt bombe.
Alexandru PETRIA
"La 7 seara, la poarta din Pangratti a TVR. 10 minute (sau cit o fi) de lectura de protest (nu mai stiu cine a numit asta lectura de protest, dar mi se pare ca suna foarte bine). Nu miting, nu flashmob - citit pur si simplu. Venim fiecare cu o carte si citim acolo, pe strada. De ce? Fiindca nu sintem de acord cu scoaterea din grila a emisiunilor culturale, mai ales a emisiunii "Lumea citeste". Pe mine ma priveste personal, in calitatea mea de cititoare. Sper ca si pe voi. Sper ca vedeti si voi in TVR o institutie platita din banii nostri, ai tuturor, care are obligatia, pur si simplu obligatia, sa fie decenta. Sa reflecte pur si simplu realitatea. Or, in realitate, Lumea citeste! Asta se vede si pe bloguri.
Cine citeste
Eduard, un roman la Microsoft (care numeste lectura noastra de protest "Cititoriada" ), Monica, optzecea, Razvan Tupa, cinabru, flu, apollinaire, Horia Nicola Ursu (care cere sa ne fie respectate si noua, cititorilor, drepturile, daca tot sintem o "minoritate"), white noise, Michael Haulica, De Maio, Mircea Pricajan, Cezar Paul, vidal, mayuma, isuciu, ondinna, puck, criz, Alexandru Petria, hoinar pe web, Radu Pavel Gheo, cristian, arakelian, piticu, uv, catalin, raluca, ioana, irene, bola de nieve , dragos c. , Elena Vladareanu , arhi , cei de la metropotam si-or mai fi.
Intr-un articol din "Evenimentul zilei" Dragos Bucurenci anunta ca o sa fie si el marti la 7 seara in fata la TVR cu o carte in mina. "nu pot sa nu fiu mahnit vazand ca din caftul noii conduceri a TVR cu inamicii politici si de opinie iese invinetita vesnica Cenusareasa a TVR 1: emisiunile de cultura." Sint suta la suta de acord cu Bucurenci aici, sint si eu la fel de mihnita si ma bucur ca o sa vina!
De pe metropotam: "N-o sa mai vedem emisiuni de cultura, mai exact productiile independente contractate de Giurgiu pe vremea cand inca era director TVR. De ce? Pentru ca la conducerea TVR a venit Alexandru Sassu, membru de marca al PSD, care pune in prim plan toamna asta talk-show-urile politice in detrimentul celor culturale. Inlocuim cartile cu circul, discutiile amuzante si intelegente cu cele amuzante doar involuntar si penibile prin lipsa lor de sens si directie."
Aseara, la "Radio Guerilla", criz a spus foarte frumos despre ce e vorba, de ce o sa fie si ea acolo. Realizatorii emisiunii au avut o idee super: lumea nu doar citeste, mai si scrie, mai si cinta, mai si picteaza. Trebuie sa se vada si lucrurile astea la televiziunea pe care o platim, nu doar ca lumea fura, lumea violeaza, lumea injura, lumea ia spaga, lumea face politica si coruptie si mizerie! Dar macar atit deocamdata: Lumea citeste. Apropo, citeste inclusiv Cristi Chivu, eu l-am vazut la aceasta emisiune si m-am bucurat enorm ca un fotbalist vedeta e perfect in stare sa spuna doua vorbe cu bun-simt despre o carte! Mi-a trecut atunci prin cap ca s-ar putea sa se ia fanii dupa el si la asta.
Un angajat din TVR spunea aici: "Cat priveste calitatea emisiunilor amintite aici - mi-e greu sa simt vreo tristete." Inteleg. Inteleg foarte bine. Pe unii ii deranjeaza o emisiune la care se vede atit de bine ca cititul nu e o treaba plicticoasa, rezervata eruditilor. Risca sa ne strice creierul, sa ne faca sa credem ca si noi putem sa citim, daca pina si fotbalistii si cintaretele pot, pe linga critici, scriitori si eruditi. Sa nu promovati niciodata o asemenea emisiune ca te pomenesti ca stirniti gustul pentru citit! Doamne fereste, draga TVR, sa se intimple una ca asta, nu? Pe mine ma intristeaza disparitia unei asemenea emisiuni, care era pe intelesul meu, pe gustul meu si pe care o consideram chiar cea mai buna. (Bine, nu ca aveam de ales dintre zeci de emisiuni despre carti! Faceti una mai buna! Pina atunci comentariul respectiv e nesimtire curata!)
Merlin, pe situl hotnews: "M-am saturat pana peste cap de emisiuni cu prosti, de discutii politice si de spagile prea transparente. Un protest pentru o emisiune cu carti ar fi un lucru frumos. Si mi-ar placea sa particip la o intrunire de oameni cu sandviciuri si carti la poarta Pangratti, marti."
Cineva mi-a spus ca are de gind sa vina cu tricou alb, de 10 lei, pe care sa scrie cu markerul: "Lumea citeste". E o idee, ce ziceti?
N-o sa fim mii si mii de oameni, dar o sa fim destui, cred eu. Nu ezitati, veniti si voi. La 7 fix.
Cei cu alte gusturi!? Alte gusturi!?
A, sa nu uit. In "Cotidianul", Dana Deac spune de ce s-a luat decizia de a distruge "Lumea citeste": "Am decis ca in aceasta toamna, in care avem multe evenimente importante de acoperit, deopotriva pe zona culturala si pe cea politica, sa insistam pe emisiunile de dezbatere si talk-show-uri, dat fiind ca raspundem si celorlalte gusturi prin acoperirea Festivalului «Enescu» sau a evenimentelor din Sibiu". M-au apucat toate spumele! Auzi, frate, avem treburi mai serioase, n-o sa ne tinem acuma de prostii! Info de la mine catre toti cei interesati: literatura nu e doar un hobby simpatic si induiosator, iar cartile nu sint doar un produs oarecare. Sint lucruri cu adevarat importante.
Mai trintiti de-astea, ca aveti evenimente importante de acoperit si nu va pierdeti timpul cu niste amarite de carti, ca sa fie spalarea pe creier cit mai profunda. Remember "noi muncim, nu gindim"? Iata varianta noua, emisa de TVR: "Noi dezbatem, nu citim". Nu ca ar fi vreo noutate, de altfel. Apropo, parca si vad teribilele "dezbateri" importante pentru tara apropo de festivalul Enescu si de evenimentele de la Sibiu! De ce nu suna credibil? De ce cred eu oare ca talk-show-urile extrem de necesare se vor referi la altceva? Cum e posibil sa spui ca scoti o emisiune despre carti ca sa raspunzi si celorlalte gusturi? Cei care citesc nu asculta muzica, nu merg la teatru sau cum? Au "alte gusturi"? A ajuns cititul sa fie un moft? Ne intereseaza cartile fiindca sint ele asa, din intimplare, pe gustul nostru? E literatura in concurenta cu muzica? Nu incap una de cealalta?
Am incercat acum citeva luni sa fac o pagina cu emisiuni tv despre literatura. V-am cerut si voua ajutorul. N-a iesit nimic, nu se poate face un fel de ghid tv pentru cititori. Se pot numara pe degete emisiunile despre asta. "Lumea citeste" era una dintre putinele. N-o sa mai fie pentru ca tvr-ul considera ca ne-a rasfatat pina acum si trebuie sa mai raspunda si celorlalte gusturi! Pe bune ca abia acum m-am enervat!
In Franta cei care au "gustul" asta ciudat pentru lectura s-au adresat candidatilor in alegerile prezidentiale, cerind sa fie realizate emisiuni decente despre literatura. Eu as fi multumita, pe moment, nu sa fie realizate emisiuni noi, dar macar sa fie pastrate alea care sint!"
Succes! Citiţi în faţa politrucilor. Şi cărţile sunt bombe.
Alexandru PETRIA
Etichete:
Pro Lumea citeste,
Protest la TVR
Abonați-vă la:
Postări (Atom)