marți, 4 septembrie 2007

Terorista care o să pună o bombă- carte sub fotoliul directorului TVR

Extraordinara blogheriţă care semnează Terorista organizează azi o acţiune de protest inedită în faţa TVR.Motivul l-am amintit în zilele trecute- scoaterea unor emisiuni culturale din grila de toamnă a TVR, printre care “Lumea citeşte” şi “Nocturne”. Cine are chef, poate să vadă ce am scris. Fiind lovit de-o oblomoviană stare o să recurg la copy- paste de pe terorista.ro. Luaţi aminte şi fuguţa la ora 19 la TVR:

"La 7 seara, la poarta din Pangratti a TVR. 10 minute (sau cit o fi) de lectura de protest (nu mai stiu cine a numit asta lectura de protest, dar mi se pare ca suna foarte bine). Nu miting, nu flashmob - citit pur si simplu. Venim fiecare cu o carte si citim acolo, pe strada. De ce? Fiindca nu sintem de acord cu scoaterea din grila a emisiunilor culturale, mai ales a emisiunii "Lumea citeste". Pe mine ma priveste personal, in calitatea mea de cititoare. Sper ca si pe voi. Sper ca vedeti si voi in TVR o institutie platita din banii nostri, ai tuturor, care are obligatia, pur si simplu obligatia, sa fie decenta. Sa reflecte pur si simplu realitatea. Or, in realitate, Lumea citeste! Asta se vede si pe bloguri.
Cine citeste
Eduard, un roman la Microsoft (care numeste lectura noastra de protest "Cititoriada" ), Monica, optzecea, Razvan Tupa, cinabru, flu, apollinaire, Horia Nicola Ursu (care cere sa ne fie respectate si noua, cititorilor, drepturile, daca tot sintem o "minoritate"), white noise, Michael Haulica, De Maio, Mircea Pricajan, Cezar Paul, vidal, mayuma, isuciu, ondinna, puck, criz, Alexandru Petria, hoinar pe web, Radu Pavel Gheo, cristian, arakelian, piticu, uv, catalin, raluca, ioana, irene, bola de nieve , dragos c. , Elena Vladareanu , arhi , cei de la metropotam si-or mai fi.
Intr-un articol din "Evenimentul zilei" Dragos Bucurenci anunta ca o sa fie si el marti la 7 seara in fata la TVR cu o carte in mina. "nu pot sa nu fiu mahnit vazand ca din caftul noii conduceri a TVR cu inamicii politici si de opinie iese invinetita vesnica Cenusareasa a TVR 1: emisiunile de cultura." Sint suta la suta de acord cu Bucurenci aici, sint si eu la fel de mihnita si ma bucur ca o sa vina!
De pe metropotam: "N-o sa mai vedem emisiuni de cultura, mai exact productiile independente contractate de Giurgiu pe vremea cand inca era director TVR. De ce? Pentru ca la conducerea TVR a venit Alexandru Sassu, membru de marca al PSD, care pune in prim plan toamna asta talk-show-urile politice in detrimentul celor culturale. Inlocuim cartile cu circul, discutiile amuzante si intelegente cu cele amuzante doar involuntar si penibile prin lipsa lor de sens si directie."
Aseara, la "Radio Guerilla", criz a spus foarte frumos despre ce e vorba, de ce o sa fie si ea acolo. Realizatorii emisiunii au avut o idee super: lumea nu doar citeste, mai si scrie, mai si cinta, mai si picteaza. Trebuie sa se vada si lucrurile astea la televiziunea pe care o platim, nu doar ca lumea fura, lumea violeaza, lumea injura, lumea ia spaga, lumea face politica si coruptie si mizerie! Dar macar atit deocamdata: Lumea citeste. Apropo, citeste inclusiv Cristi Chivu, eu l-am vazut la aceasta emisiune si m-am bucurat enorm ca un fotbalist vedeta e perfect in stare sa spuna doua vorbe cu bun-simt despre o carte! Mi-a trecut atunci prin cap ca s-ar putea sa se ia fanii dupa el si la asta.
Un angajat din TVR spunea aici: "Cat priveste calitatea emisiunilor amintite aici - mi-e greu sa simt vreo tristete." Inteleg. Inteleg foarte bine. Pe unii ii deranjeaza o emisiune la care se vede atit de bine ca cititul nu e o treaba plicticoasa, rezervata eruditilor. Risca sa ne strice creierul, sa ne faca sa credem ca si noi putem sa citim, daca pina si fotbalistii si cintaretele pot, pe linga critici, scriitori si eruditi. Sa nu promovati niciodata o asemenea emisiune ca te pomenesti ca stirniti gustul pentru citit! Doamne fereste, draga TVR, sa se intimple una ca asta, nu? Pe mine ma intristeaza disparitia unei asemenea emisiuni, care era pe intelesul meu, pe gustul meu si pe care o consideram chiar cea mai buna. (Bine, nu ca aveam de ales dintre zeci de emisiuni despre carti! Faceti una mai buna! Pina atunci comentariul respectiv e nesimtire curata!)
Merlin, pe situl hotnews: "M-am saturat pana peste cap de emisiuni cu prosti, de discutii politice si de spagile prea transparente. Un protest pentru o emisiune cu carti ar fi un lucru frumos. Si mi-ar placea sa particip la o intrunire de oameni cu sandviciuri si carti la poarta Pangratti, marti."
Cineva mi-a spus ca are de gind sa vina cu tricou alb, de 10 lei, pe care sa scrie cu markerul: "Lumea citeste". E o idee, ce ziceti?
N-o sa fim mii si mii de oameni, dar o sa fim destui, cred eu. Nu ezitati, veniti si voi. La 7 fix.
Cei cu alte gusturi!? Alte gusturi!?
A, sa nu uit. In "Cotidianul", Dana Deac spune de ce s-a luat decizia de a distruge "Lumea citeste": "Am decis ca in aceasta toamna, in care avem multe evenimente importante de acoperit, deopotriva pe zona culturala si pe cea politica, sa insistam pe emisiunile de dezbatere si talk-show-uri, dat fiind ca raspundem si celorlalte gusturi prin acoperirea Festivalului «Enescu» sau a evenimentelor din Sibiu". M-au apucat toate spumele! Auzi, frate, avem treburi mai serioase, n-o sa ne tinem acuma de prostii! Info de la mine catre toti cei interesati: literatura nu e doar un hobby simpatic si induiosator, iar cartile nu sint doar un produs oarecare. Sint lucruri cu adevarat importante.
Mai trintiti de-astea, ca aveti evenimente importante de acoperit si nu va pierdeti timpul cu niste amarite de carti, ca sa fie spalarea pe creier cit mai profunda. Remember "noi muncim, nu gindim"? Iata varianta noua, emisa de TVR: "Noi dezbatem, nu citim". Nu ca ar fi vreo noutate, de altfel. Apropo, parca si vad teribilele "dezbateri" importante pentru tara apropo de festivalul Enescu si de evenimentele de la Sibiu! De ce nu suna credibil? De ce cred eu oare ca talk-show-urile extrem de necesare se vor referi la altceva? Cum e posibil sa spui ca scoti o emisiune despre carti ca sa raspunzi si celorlalte gusturi? Cei care citesc nu asculta muzica, nu merg la teatru sau cum? Au "alte gusturi"? A ajuns cititul sa fie un moft? Ne intereseaza cartile fiindca sint ele asa, din intimplare, pe gustul nostru? E literatura in concurenta cu muzica? Nu incap una de cealalta?
Am incercat acum citeva luni sa fac o pagina cu emisiuni tv despre literatura. V-am cerut si voua ajutorul. N-a iesit nimic, nu se poate face un fel de ghid tv pentru cititori. Se pot numara pe degete emisiunile despre asta. "Lumea citeste" era una dintre putinele. N-o sa mai fie pentru ca tvr-ul considera ca ne-a rasfatat pina acum si trebuie sa mai raspunda si celorlalte gusturi! Pe bune ca abia acum m-am enervat!
In Franta cei care au "gustul" asta ciudat pentru lectura s-au adresat candidatilor in alegerile prezidentiale, cerind sa fie realizate emisiuni decente despre literatura. Eu as fi multumita, pe moment, nu sa fie realizate emisiuni noi, dar macar sa fie pastrate alea care sint!"
Succes! Citiţi în faţa politrucilor. Şi cărţile sunt bombe.
Alexandru PETRIA

Niciun comentariu: