Scrisoare deschisa catre Autoritatea Nationala pentru Comunicatii - Blocarea a 40 de site-uri pentru linistea dumneavoastra ?!
Decizia recenta a Autoritatii Nationale pentru Comunicatii cu privire la cererea trimisa catre furnizorii de servicii Internet (ISP) la sfarsitul saptamanii trecute pentru blocarea a 40 de site-uri pornografice care nu ar respecta prevederile Legii 196/2003 privind prevenirea si combaterea pornografiei a stabilit un precedent periculos cu privire la accesul liber la Internet al cetatenilor romani. Dezavuam masura stabilita de ANC si cerem de urgenta retragerea cererii catre ISP si actionarea pe cai legale existente pentru rezolvarea situatiei site-urilor respective avind in vedere urmatoarele considerente:
1. Blocarea prin ISP este o masura care incalca libertatea de exprimare. Aceasta metoda este folosita in mod curent doar de state in care principiile drepturilor omului nu sunt respectate si in care se incearca cenzurarea informatiilor publicate pe Internet care sunt considerate "nepotrivite" de catre stat (Iran, China, etc.). ISP are in toata lumea, inclusiv in Romania prin Legea 365/2002 privind comertul electronic, un rol de intermediar tehnic care nu trebuie sa fie implicat in decizii asupra continutului tranzitat.
2. Blocarea unui IP este o masura iluzorie si gresita. IP-ul unui site poate fi blocat tehnic la nivelul unui ISP. In acelasi timp aceasta nu inseamna ca site-ul nu isi poate schimba IP-ul serverului unde este gazduit, devenind disponibil, in citeva ore sau chiar mai putin, ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat (lucru deja practicat de unele din paginile web de pe lista trimisa de ANC). Astfel ne indreptam catre un joc periculos si inutil de-a soarecele si pisica. Blocarea unui IP la nivelul unui ISP este gresita pentru ca masura blocheaza toate site-urile legale gazduite pe acelasi IP. Cum multe dintre site-urile din Romania sunt gazduite pe un "shared server" (gazduire partajata), aceasta duce in mod implicit la imposibilitatea de a avea acces la alte site-uri care exista in mod legal. Este iluzorie ideea ca blocarea unui IP va produce efecte, cita vreme orice utilizator Internet poate sa isi schimbe DNS-urile, printr-un serviciu de OpenDNS pentru a avea acces la pagina web blocata.
3. Blocarea unor site-uri este o masura injusta, atita vreme cit titularul site-ului nici macar nu este notificat de masura luata. Chiar daca Legea 196/2003 privind prevenirea si combaterea pornografiei prevede aceasta masura, pentru toate acele site-uri se aplica si definitiile Legii 365/2002 privind comertul electronic a carei autoritate de reglementare este tot ANC, astfel incit functionarii ANC aveau posibilitatea sa ii contacteze pe proprietarii site-urilor, sa ii notifice cu privire la problemele ridicate de plingerea trimisa si sa lea dea un timp de ragaz sa modifice site-ul pentru a corespunde rigorilor legii. Eventual ANC putea aplica o amenda conform Legii 365/2002 proprietarilor site-ului respectiv. De asemenea, cita vreme nu exista nicio procedura de de-listare si nicio informare publica cu privire la acest aspect, avem de a face cu un potential abuz. Chiar daca s-au schimbat conditiile initiale cu privire la blocarea site-ului, nimic nu stipuleaza cum se poate face delistarea.
4. Decizia Autoritatii Nationale pentru Comunicatii a judecat continutul unui site, aspect ce putea fi decis doar de o instanta de judecata. Lista site-urilor blocate face dovada ca decizia ANC a fost lapidara si insuficient judecata. Astfel, unul dintre site-uri este binecunoscut ca un site de tip User generated content (si care conform Legii 365/2002 privind comertul electronic nu este considerat responsabil pina in momentul in care este notificat cu privire la continutul presupus ilegal gazduit), iar altul este in fapt un redirect catre un alte site in .com. Lista site-urilor blocate mai include si site-uri fara continut (doar „parcate" pe un server).
Reamintim, de asemenea, ca subiectul definitiei a ceea ce inseamna "pornografie" suscita discutii aprinse in doctrina si jurisprudenta internationala, inclusiv in cea a Curtii Europene a Drepturilor Omului sau Curtii Supreme a Statelor Unite, astfel incit a lasa un functionar public sa decida asupra acestei calificari reprezinta o masura injusta si fara posibilitate de apelare.5. Decizia Autoritatii Nationale pentru Comunicatii nu rezolva problema de fond. Chiar daca masura ANC ar fi aplicata de cei peste 1000 de ISP-isti din Romania, aceasta nu va rezolva deloc problema de fond - accesul copiilor la material cu caracter pornografic. Reamintim ANC ca, indiferent daca ne place sau nu, materialul pornografic este legal in Europa si in Romania, dar intra in categoria de continut potential daunator („harmful content", conform termenilor folositi de Consiliul Europei), care nu poate fi blocat ca un continut ilegal, ci ar putea doar sa fie reglementat distinct. De altfel dincolo de cele 40 de site-uri blocate, ramin alte citeva mii de site-uri gazduite in Romania si alte citeva milioane gazduite in strainatate, deci problema nu este nici macar pe departe atinsa de actiunea ANC. In schimb, ar fi fost interesant daca Autoritatea ar fi fost mai preocupata de solutiile europene adoptate pentru aceasta problema - in special educatia si informarea, dar si realizarea de hotline-uri pentru anuntarea continutului ilegal cum este pornografia infantila. De asemenea, nici una dintre autoritatile romanesti nu a participat la recenta consultare a Comisiei Europene care includea posibilitatea gasirii de solutii pentru verificarea copiilor pe Internet. Din pacate, nu exista nicio informatie publicata pe site-ul ANC cu privire la utilizarea in siguranta a Internetului pentru copii, parinti sau educatori - masuri ce ar fi trebuit sa intre in planul de actiuni al ANC, daca protectia pe Internet a copiilor reprezinta unul din subiectele urmarite de ANC.
In consecinta consideram actiunea Autoritatii Nationale pentru Comunicatii injusta, inutila si ilegala si cerem de urgenta revocarea acestei masuri care transforma ISP in niste cenzori ai continutului de pe Internet, contravenind legislatiei romanesti si europene. De asemenea, facem apel catre Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor si catre noul Parlament ales sa inceapa imediat procedura de modificare a Legii 193/2003 privind prevenirea si combaterea pornografiei pentru a o transforma dintr-un instrument de cenzura intr-un act cu o eficienta pentru scopul dorit: protectia copiilor pe Internet fata de continutul potential daunator.
Claudiu Gamulescu – Presedinte Asociatia pentru Tehnologie si Internet - APTI
Liana Ganea – Coordonatoare al programului FreeEx, ActiveWatch - Agentia de Monitorizare a Presei
Ioana Avadani – Director executiv, Centrul pentru Jurnalism Independent
Adrian Neacsu – Presedinte, Societatea pentru Justitie – SoJust
Am scris despre caz aici http://realiatealuipetria.blogspot.com/2008/12/cenzura-pe-internet.html
Un comentariu:
2 mici link-uri,catre articole pe aceeasi tema de pe blogul lui victor roncea...
http://victor-roncea.blogspot.com/2008/12/societatea-civila-sare-in-sus-pentru.html
http://victor-roncea.blogspot.com/2008/12/societatea-civila-porno-vocalizata-de.html
Trimiteți un comentariu